تاريخچه:
زندگي پر از صداست و ما هميشه طالب شنيدن صداهاي خوش و حياتي هستيم و از صداهاي نا مطبوع و خطرناك گريزانيم. بطور كلي بايد گفت كه هر چه پيش مي دويم، بشر نسبت به حس شنوايي بيشتر توجه پيدا ميكند. پيشرفت روز افزون صنايع صوت از قبيل: تلفن ـ راديو ـ فونوگراف ضبط صوت روي فيلم و تهيه فيلمهاي صدا دار و غيره خود ميتواند بر اين موضوع دليلي مسلم باشد.
از نظر اهميتي كه درب آکوستیک يا علم صدا دارا ميباشد ميتوان انتظار داشت كه اين موضوع در تاريخ علوم فيزيك جزو مطالب اساسي به شمار رفته باشد، در صورتي كه چنين چيزي نيست، زيرا در قبال تاريخ ساير علوم ، تاريخ درب آکوستیک قسمت از قلم افتاده و مهجوري بيش نيست. يكي از دلايل اين مهجوريت تاريخي اين است كه نظريه اساسي اصلي راجع به انتشار و اخذ صوت از زمانهاي بسيار قديم در تحولات فكر بشري پيدا شده و اسلوب اين فكر همان است كه امروزه مورد قبول ماست. قسمتهاي عمده علم آكوستيك عبارتند از:
توليد صوت:
وقتي كه به يك جسم جامد ضربه وارد ميسازيم، توليد صدا ميكند. تحت بعضي از شرايط صداي حاصل ، بگوش انسان خوش آيند و مطبوع است و اين در واقع اساس پيدايش علم موسيقي است كه ساليان دراز قبل از تاريخ ضبط صوت ، موجود بوده است، اما موسيقي ، قرنها قبل از نظر علمي مورد تحقيق قرار گيرد، جزو صنايع ظريفه محسوب ميگرديد. اين مطلب مورد قبول عموم است كه اولين فيلسوف يوناني كه مبناي موسيقي را برسي نموده است. فيثاغورث ميباشد كه 6 قرن قبل از ميلاد زندگي ميكرده است.
انتشار صوت و درب آکوستیک :
از مشاهداتي كه در قديم الايام شد. و بدست ما رسيده معلوم ميشود كه صوت بوسيله آزمايشهاي مربوط به هوا از يك نقطه به نقطه ديگر منتقل ميگردد. در حقيقت ارسطو اصرار داشت كه حركت آزمايشهاي مربوط به هوا در نقل و انتقالات صوت موثر است ولي اين موضوع مانند ساير مطالبي كه در فيزيك بيان نموده است همراه با ابهام است. چون در موقع انتقال صوت ، آزمايشهاي مربوط به هوا حركتي نميكند، بنابراين جاي تعجب نيست كه بگوييم كه فلاسفه ديگر معاصر ارسطو اين عقيده او را تكذيب نمودند.
ارتباط صوت و ارتعاش با درب آکوستیک :
تجربيات يوميه نشان ميدهد كه احساس شنيدن وقتي براي ما پيدا ميشود كه شي كه در مجاورت ما واقع شده است به ارتعاش در آيد. مثلا اگر پهلوي ما جامي فلزي قرار داشته باشد چنانچه با يك قطعه فلز به بدنه جام بزنيم صدايي از آن به گوش ميرسد، و اگر با دقت به آن نگاه كنيم ملاحظه ميگردد كه در حين صدا دادن لبه جام غير واضح ميباشد و اين علامت ارتعاش سريع است.
اگر در اين هنگام پاندول سبك وزن سادهاي را به بدنه جام نزديك كنيم ضربههاي پشت سر هم بدنه جام را روي پاندول كه دليل ارتعاش آن است بخوبي مشاهده ميكنيم. اما بعضي اوقات ارتعاش به اندازهاي سريع است كه با چشم ديده نميشود و بايد با وسايل مختلف از قبيل وسيله فوق وجود آنرا در اجسام ظاهر ساخت.
تعمیر صندلی...برچسب : نویسنده : امین tamirsandali بازدید : 352